Categorieën
Leven

Consumentengedrag

Matthias heeft een nieuwe gsm nodig. Mijn oude Nokia 3310 is dringend aan vervanging toe. Ik heb mijn oog laten vallen op een promotieken bij Mobistar: een Sony Ericsson j200i voor 69 euro. Doe er dan nog eens 20 euro af wanneer ik mijn oude gsm inlever. Waarom zo’n goedkoop model? Heeft Matthias niet graag een gadget met alle toeters en bellen? Hij is toch zo’n technofiel? Ja en neen. Aan de ene kant is mijn oude gsm gestorven op een wat moeilijk moment, aan de andere kant zal ik al blij zijn als ik terug beter bereikbaar ben (wat nog altijd zéér relatief is). Ingebouwde fotocamera’s, MP3 opnemers, e-mail, koffiezetapparaten en persoonlijke assistent ga ik nauwelijks gebruiken. Als er iets mij geleerd heeft dan is dat dat ik mijn gsm hoofdzakelijk gebruik om te bellen en te sms-en. Laat staan dat ik zelfs regelmatig spelletjes speel! Kortom, 50 euro voor een basismodel waarmee ik uit de brand ben is géén slechte deal.

Maarrrr… Het is natuurlijk een promo-actie. De twee mobistarcenters in Oostende hadden er al geen op stock. Wat natuurlijk te verwachten viel. Ik durf te wedden dat het in Brugge of elders krek hetzelfde zal zijn. Het standaard antwoord dat je dan doorgaans krijgt is “Ze komen volgende week opnieuw binnen”. Wat natuurlijk zeer goed mogelijk is. Vervolgens maken de promoboys en -girls natuurlijk van de gelegenheid gebruik om te vragen of je niet in een ander productje geïnteresseerd bent. Ik had er absoluut geen probleem mee om keihard “neen” te zeggen. Anderen zullen er al sneller in trappen. Dus ergens vraag ik mij af of dat niet een oneerlijke verkoopspraktijk is. Klanten massaal met een lokkertje binnenhalen en ze dan andere dingen aansmeren. Ik dacht dat de Carrefour daar een tijd geleden voor op de vingers is getikt geweest. Hm… Zou ik mijn connecties eens daarover durven aanspreken?