Geen kinderspel

Dat broeide al sinds vorige week, maar na Yab, Lien en Licht in de Duisternis heb ik toch eens zin om keihard te ventileren. Wat zich de afgelopen dagen op onze Vlaamsche wegen allemaal afspeelde is, tjah, daar zijn maar weinig woorden voor. En de situatie is mij maar al te bekend.

Als autoloze mens lift ik voor een avondje uit al eens mee met vrienden en kennissen. Ik ben hen daar ongelofelijk dankbaar voor. Zonder hun altruïsme zou ik nauwelijks uit mijn kot geraken bij momenten.

Nu, tijdens mijn pogingen om te leren rijden wordt er door instructeurs allerhande gehamerd op snelheid, goed uit de doppen kijken en op tijd reageren. Als ik dan in de passagierszetel zit dan durf ik mij in mijn hoofd al eens achter het stuur plaatsen en inbeelden hoe ik op deze of gene situatie zou reageren. Ook dan kijk ik naar de borden… en dan valt het me soms op hoe mijn vrienden-chauffeurs al niet eens keihard een bord negeren. Vermoeidheid? Een pint die nog niet helemaal uitgewerkt is? Geen idee. Maar als ik in de verte een wit bord met zwarte letters zie, dan associeer ik dat automatisch met 50 kilometer per uur. Waarom dan 60 of zelfs ostentatief 70 blijven rijden om pas na 500 meter enigszins te vertragen? Geen idee. Ik werd tijdens mijn rijlessen zelfs al uitgekafferd door boze chauffeurs omdat ik juist 30 reed in een zone 30. Go figure!

Nog zo eentje. Flitspalen hebben geen pootjes. Ze staan ook op de zogenaamd zwarte punten: gevaarlijke kruispunten en zo. Meestal wordt de gaspedaal pas gelost als er een flitspaal in het vizier komt. En meestal is de eerste motivatie om  dat te doen: we willen geen boete krijgen. De meesten weten ondertussen wel waar die palen staan en rijden zo dat ze de snelheidsregel breken op de plaatsen waar geen paal staat om dan net op tijd af te remmen. Zou de eerste motivatie eigenlijk niet juist moeten zijn: horen we niet onze verantwoordelijkheid op te nemen? Altijd? Dus ook wanneer er géén paal zou staan?

Op autosnelwegen zweeft de naald van de snelheidsmeter dan weer meer rond de 130 dan rond de 120. Ik heb al discussies meegemaakt over hoe de flitscontroles een foutmarge van 10km/u zouden inbouwen. Of dat de snelheidsmeter van een auto juist hoger staat dan de actuele snelheid van de wagen. Bedenkelijke uitvluchten? Wat met al die snelheidsduivels op de meest linkse rijstrook? Vaak steekt mijn chauffeur een aantal wagens voor op de middenstrook. Dan wordt er al eens op de pedaal geduwd en gaat de wijzer richting 140. Als je dan zelf door een BMW break wordt gedubbeld, dan maak je mij niet wijs dat die 120 rijdt. Dat zal dan al eerder richting 160 neigen.  Echt een zeldzaamheid kan ik dat niet bepaald noemen. En het zijn zeker niet alleen Duitsers of Fransen die zich zondigen. Anderzijds, als je zelf 120 op de autosnelweg rijdt, dan kom je niet van het meest rechtse vak af.  Of je rijdt tussen de trucks in en daar zitten ook al wat cowboys tussen. Levensgevaarlijke situaties dus.

Begrijp me niet verkeerd. Het gaat heus niet alleen over de gemiddelde chauffeur die al eens iets te veel de voet op de plank drukt. Het gaat ook over wat andere weggebruikers doen.

Gisteren reed ik met een collega richting Gistel. Onderweg zijn we bijna tegen een soort bakfiets geknald. Het ding stond niet gesloten half op de stoep half op de rijbaan geparkeerd. Levensgevaarlijk. Ik ben uitgestapt om het ding te verzetten en te sluiten. De sleutel zat gewoon op het geopende slot. Onbegrijpelijk eigenlijk. In het terugkeren naar huis waren de scholen in de streek juist gedaan. Trosjes schoolkinderen reden richting randgemeentes zoals Westkerke op secundaire baan. Een baan waar men 70 mag rijden. Denk maar niet dat ze mooi per 2 op het fietspad rijden. Neen. Handjes van het stuur, met drie naast mekaar, af en toe eens zwalken op de rijbaan waardoor auto’s moeten uitwijken, etc. Tijdens mijn schooltijd heb ik op een paar lessen in het lager na nauwelijks een formele verkeersopleiding als zwakke weggebruiker gehad. Ook ik reed al eens roekeloos te fiets doorheen het verkeer. Kan dat eigenlijk wel? Begint verkeersopvoeding en de juiste mentaliteit daar al niet?

Want daar gaat het uiteindelijk over: een mentaliteitswijziging.

In Amerika viel het mij op hoe keihard gedisciplineerd er gereden wordt. Neem nu een kruispunt te midden de velden met een stopbord. Elke auto die bij zo’n bord komt stopt volledig en maakt dan pas zijn maneuvre. Zelfs al zijn er een paar auto’s na mekaar. Iedereen stopt en kijkt uit. Heeft het te maken met verkeersopvoeding? Waar ik wel zeker van ben is dat er bijzonder repressief wordt opgetreden. Bij wegenwerken op de freeway kwamen we meer dan eens een bord tegen met enkel de boodschap: “Kill a construction worker = 5000$ + 5 years”.  Dan weet je het wel en rij je héél erg braaf. Ze menen het daar immers.

Misschien moeten we hier in Vlaanderen ook maar eens collectief daar eens mee beginnen: het serieus menen met verkeersveiligheid. En daarvoor zal er toch wel wat meer voor mogen gebeuren dan nog maar eens een “klik-ze-vast-glaasje-op-laat-je-rijden” affiche campagne langs de autowegen.

9 replies

  • Ik las vandaag een opiniestuk van Hendrik Camu in de krant. Hij zegt dat we niet moeten wachten op een gedragsverandering bij de bestuurders (dat duurt veel te lang en lukt nooit volledig), maar dat we meer gebruik moeten maken van de technologie om auto’s nog veiliger te maken. Airbag langs buiten, snelheidsbegrenzers die rekening houden met het weer e.d., een camera die kijkt of je in slaap valt zodat er een signaal kan worden gegeven om je te wekken enz. Interessant artikel.

  • Akkoord. Ik kan nog wel zo’n paar ergerlijke voorbeeldjes bedenken.

  • Lichtindeduisternis: dat stukje had ik ook gelezen. Lijkt me dat we daar inderdaad nog naartoe zullen evolueren.

  • Ik weet niet waar in Amerika je die gedisciplineerde bestuurders vond, want hier in Chicago rijden ze een stuk gevaarlijker dan in België. Voor een stopbord wordt (soms) vertraagd, maar bijna nooit gestopt. Oranje licht betekent versnellen, of de auto achter je zit letterlijk op je achterbank. En op die freeways rijdt bijna iedereen minstens 15 km sneller dan de borden, behalve dan de autos in de linkerrijstrook, waar die 10% gedisciplineerde bestuurders blijkbaar allemaal netjes de juiste snelheid rijden.

    Je zou denken dat de hogere boetes, en leren rijden als je 16 bent een verschil zouden maken. Maar dan moet je ook weten dat het rijexamen hier bestaat uit twee blaadjes schriftelijk (met belachelijk simpele vragen), 3 manoeuvres and 15 minuten de baan op. Geen wonder dat ze dan niet kunnen rijden.

  • Eigenlijk wel grappig @Lichtindeduisternis, de technologie die ons moet beschermen tegen… onszelf. Dat doet me onmiddellijk aan het verhaal van de gordel met de bijhorende risk compensation (http://en.wikipedia.org/wiki/Risk_compensation) denken: in the end gaan we niet beter af zijn met die extra maatregelen, we gaan gewoon (nog) meer lekker link gaan doen.

  • @Kate: Chicago viel inderdaad wel op 🙂 Wij reden van Chicago tot Montreal.

  • Kleine bedenking wel: laat je niets wijsmaken over flitspalen op zwarte punten, ze staan niet alleen daar. Ze staan overal waar de staat denkt wat winst te kunnen maken. Nieuwe trend is ze op de middenberm van de snelweg te plaatsen. Zwart punt? Think not.

    En dat van die afwijking van de snelheidsmeter klopt wel degelijk. Dit kan variëren van een tweetal tot een tiental km/h, afhankelijk van de snelheid én het merk van wagen. Zo kan 120km/h op de teller in werkelijkheid soms maar 112 of 113 zijn. (best is na te meten met de gps).
    Dus als ik ergens 120 mag, dan rij ik ook effectief 120.

  • … als men ongestraft aan 160 vlamt op de autosnelweg, dan lijkt me dat toch wel gerechtvaardigd om een paal te zetten. Toegegeven, je kan wel vermoeden dat het de staat misschien is om ‘geld uit de zakken te kloppen’, maar is dat ook wel zo? Heb jij cijfers om te bewijzen dat zulks ‘geen zwart punt’ zou zijn?

    Wat die afwijking betreft: wil je dan zeggen dat de snelheidsmeter in je auto gewoon onbetrouwbaar is? Wat zegt dat dan over de veiligheid van je auto? En waarom heb je daar geen probleem mee? Waarom zijn daar nog geen vragen over gesteld aan bevoegde instanties of in de media?

  • Wat dat wil zeggen over de veiligheid van mijn wagen? Niet veel, aangezien de correcte snelheid altijd lager is dan wat ik op mijn teller zie. Nog zoiets: als ik een andere bandenmaat dan de standaard onder mijn wagen steek, geeft dat ook weer een afwijking. Heeft te maken met het feit dat de snelheid van de wagen niet gemeten wordt op de wielen maar op de boite. Of zoals bij Autovisie wordt uitgelegd: “De snelheidsmeter van een auto verkrijgt zijn informatie via de versnellingsbak, die weer is aangesloten op de wielen. Een snelheidsmeter wijkt daardoor altijd af, want autowielen slijten en ook andere wielmaten kunnen de meting beïnvloeden. Hoe groter het wiel, hoe langzamer het draait.”

    Meer hier: http://www.autovisie.nl/expertise/lezersvragen/archief/snelheidsmeter/index.xml
    en ook bij Peeters en Pichal hebben ze het getest: http://www.plusmagazine.be/nl/plus_news/202/snelheidsmeters-van-auto-s-geven-snelheid-te-hoog-aan

Commentaar is gesloten