Categorieën
Leven

Soerf met oens

Okay, tijd om nog eens een kleine rant te houden. Telenet doet het namelijk weer: vanaf januari verhogen ze de snelheid van hun klanten. Dat betekent dat de modale klant (klassieke expressnet) zijn snelheid van 5Mbps naar 10Mbps verhoogt ziet. Leuk, maar niet écht iets waar wij op zitten te wachten.

Wat heeft sneller surfen immers voor zin als je er alleen maar sneller mee aan je datalimiet te zitten? In plaats van 10Gb (met 1,5Gb upload mind you) mag de klant nu opeens 12Gb (2Gb upload) per maand dataverkeer (surfen, mailen, games, downloaden,…) versassen. Wat nogal van de pot gerukt is aangezien je daar zo aanzit met de huidige multimedia. Film, muziek of spelletjes: ettelijke gigabytes die je door je kabel moet trekken. En opeens lijkt 12 gigabyte helemáál niet zoveel.

Dat de datalimiet een pain in the ass is voor veel klanten blijkt uit de recente actie van geendatalimiet.be

Toch volhardt Telenet ook nu weer in de boosheid en verkijken ze zich op de datasnelheid als belangrijkste verkoopsargument:

Telenet wil haar klanten steeds de garantie bieden van de best mogelijke internetbeleving. Vandaag is de moderne internaut veel meer dan vroeger op zoek naar snelheid op het internet: nu willen surfers steeds vaker verschillende vormen van multimedia tegelijk gebruiken. Het gaat niet langer om surfen alleen maar ook om on-line gaming, digitale fotoverwerking, beeldtelefonie, het bekijken van films en muziekclips, het downloaden van muziek of grote bestanden, het binnenhalen van software updates en thuiswerken. En dat nog het liefst allemaal tegelijkertijd. Bovendien zijn er ook steeds meer gebruikers binnen één gezin die elk hun deel van de internetverbinding opeisen.

Telenet wil dus best mogelijke internetbeleving garanderen en expliceert die zelfs in diezelfde paragraaf. De huidige datalimiet maakt dat echter volkomen onmogelijk. Komende uit een gezin van zes leert de ervaring mij dat die datalimiet zeer krap wordt wanneer er wat wordt gesurfd, gemaild, ge-FTP-ed, een on line spelletje wordt gespeeld én ge-VOIP-ed (Skype, etc). Snelheid is daarentegen al jaren geen verkoopsargument meer, aangezien de verschillende bezigheden perfect naast elkaar kunnen bestaan. De ouwbollige datalimiet is dat duidelijk wel.

Deze actie vind ik persoonlijk dan ook een slag in het water en het persbericht in kwestie demonstreert eens te meer dat ze bij Telenet geen flauw idee hebben van wat de klant nu feitelijk wél wil.