Teleslet

Hm. Ik kreeg vanavond bij het thuiskomen, af te rekenen met een niet zo’n aangename verrassing: een telenet factuur van goed 70 euro. Zeventig euro. Zeventig. Ik had het even niet meer. Kost een maand internet en televisie dan zoveel?

3 maanden eerder hing ik aan de lijn met de Telenet helpdesk om mijn verhuis te regelen. Ik had een drie jaar oud expressnet abonnement en voor de kabel zat ik in Antwerpen bij Integan. De medewerker wist mij te vertellen dat ik voor hetzelfde maandelijkse bedrag zowel internet als digitale televisie kon nemen. Fijn. Want de zenders die ik bij Integan had zou ik verliezen als ik overschakelde op de Leuvense Analoge Kabel.

Medio januari kwamen twee installateurs dan om de kabel aan te sluiten en een digibox te installeren. Feest! Hoewel. Sindsdien kreeg ik reeds twee vrij vage facturen waarbij slechts een deel van de kosten werd aangerekend. Ofwel de installatie, ofwel de auteursrechten, ofwel het internet. Maar geen factuur voor de twee.

Tot vandaag.

En wat bleek? Ik betaalde nog steeds 35 euro voor mijn oude expressnetverbinding! De digitale televisie was er gewoon aan toegevoegd! Meer zelfs: niet alleen de kosten van de voorbije maand werden mij aangerekend maar ook de kosten voor de komende maand. Tot medio maart. Dat alles gegarneerd met een sausje van variabele BTW aanrekeningen: 12% op de huur van de HD recorder, 21% op de kabel. Bovendien dateert de factuur van 16 februari maar ik kreeg ze vandaag pas in de bus. Niks geen Funky of Gold Shakes maar een Consumer’s Pocket Shake.

Afin, ik dus in mijn wiek geschoten en gebeld naar de Telenet helpdesk, afdeling facturatie. Ik zou mijn gram halen! De eerste die ik aan de lijn kreeg was medewerkster Brenda. Rustig luisterde zij naar mijn verhaal. Ik hoorde haar op de achtergrond lustig tokkelen op haar klavier. Maar na dik vijftien minuten proberen bleek dat haar computer haar niet toeliet om mijn gegevens en facturen te raadplegen. Ironie, gotta love it! Ze gaf het op en schakelde mij met excuses door naar een tweede slachtoffer. Brenda gaf daarbij mijn verhaal door aan Vanessa zodat ik het toch niet meer hoefde te doen. Scoren! Vanessa was een iets ander type: ze klonk net iets te enthousiast, je hoorde dat ze nieuw was. Zou ik het hard spelen? Ach, dat kwaad zijn betekent stress. En daar kan ik nu net niet goed tegen. Ze gaf meteen een hele uitleg over de verschillende delen van de factuur betreffende de digitale televisie. Ik aanhoorde rustig en wees haar toen op het feit dat vooral de 35 euro voor het internet mijn probleem was. Ze was gelukkig snel van begrip en zag meteen de crux van mijn verhaal. Bleek dat ik nooit zo’n Shakes pakket heb gekregen maar dat bovenop de dure expressnetverbinding doodleuk een duur digitaal televisiepakket was toegevoegd.

De fout rechtzetten bleek geen punt. Ik zou deze factuur moeten betalen maar in maart zouden de nu aangerekende teveel kosten grotendeels uit de factuur worden gehaald om het geheel in balans te krijgen. Vanaf april zou ik dan eindelijk de beloofde goedkope, normale telenettarieven mogen verwachten.

Eerlijk gezegd vond ik dat het maken afspraken en de installatie en het verhuizen van het telenetabonnement net te vlot verliep. Tjah, wat we leren uit het verhaal is dat geduld, doorzetting en een duidelijke uitleg lonen.  Wat mij nog het meest verbaast is dat het rechtzetten zo gemakkelijk zou lopen. Ik vermoed dat de dienst facturatie niet de eerste keer zo’n fout maakt. Nu ja, eerst de volgende telenetfactuur afwachten, natuurlijk!

6 replies

  • Ik zou idd afwachten tot je die factuur van maart dan te zien krijgt.

    Nu ja, ikzelf heb gelukkig nog niet mogen klagen over de telenet factuur. Het enige grapje dat ze hebben uitgehaald is het jaarlijkse kabelabonnement verspreiden over twaalf maand, maar dat is geen ramp natuurlijk.

  • Ik heb ongeveer hetzelfde grapje meegemaakt met Proximus toen ik van factuur veranderde. En ook daar werd het na 1 telefoontje meteen rechtgezet in wat voor mij leek als een paar klikjes.

    Het is zeker een nieuwe strategie om te tonen wat voor goede helpdesk ze hebben 😉

  • Heb je ook ruim 20 minuten naar een deprimerend muziekje mogen luisteren bij de helpdesk?
    Controleer die factuur trouwens maar goed de volgende keer. Ik had eens gebeld om de (één-maand-gratis-)betaaltv af te zeggen, na een half uur telefoonhangen ging alles in orde komen. Volgende maand blijkt enkel een deel van het veel te dure betaalpakket opgezegd te zijn.

  • Ik vrees dat er een vervolg komt in maart, en dan nog eentje in april. Mijn ervaring zegt: wat verkeerd kan lopen zal verkeerd lopen tenzij je het zelf regelt. En dan nog….

  • Telenet maakt blijkbaar wel eens meer van die vergissingen. Bij ons hadden ze onze smart shake (internet + telefonie) foutievelijk geregistreerd als gold shake (internet + telefonie + digitale TV). Bleek echter enkel om een foute naam te gaan want op de facturen werd telkens enkel een smart shake aangerekend. Ook dit was snel rechtgezet na een telefoontje. Dit was ook het eerste incidentje dat ik met telenet heb gehad in een dikke 9 jaar. Al bij al ben ik dus best tevreden.

  • Mja, ik bekijk het nog even. Als de dure facturen blijven komen, dan zeg ik gewoon het boeltje op. Dan houd ik enkel de analoge kabel over en betrek ik breedband wel elders.

    Overigens was mijn paswoord ook stilzwijgend veranderd. Ik kon nergens niet inloggen. De normale helpdesk wilde/kon mij niet helpen en de technische helpdesk dat was een duur nummer waar niemand opnam. Uiteindelijk diep in de telenet KB een artikeltje gevonden hoe het moest. Ik moest zelfs het nummer van mijn modem en al doorgeven via de website. Omslachtig, ongebruiksvriendelijk.

    Op zich zou je denken: niet belangrijk, die mijn telenet, tenzij voor je telemeneter. Maar ik kreeg geen papieren facturen meer. Dat hadden ze ook stilzwijgend op stop gezet. En ik kon dat enkel via ‘mijn telenet’ raadplegen! Ik moest het in mijn profiel terug aanzetten dat ik een papieren afschrift wilde.

    Fail!

Commentaar is gesloten