Netsensei

Much Ado About Nothing

Webhosting fail

Men had vandaag kunnen denken dat mijn eigen blog gehacked was. De ironie zou bijzonder bitter hebben gesmaakt maar de werkelijkheid is niet veel beter.

Mijn webhost, Flaxe, had mij vrijdag laten weten dat er maandagavond twee uur downtime was gepland wegens onderhoud in het datacenter. Geen probleem. Voor professionals zou zoiets vrij eenvoudig mogen zijn. Helaas, tijdens het onderhoud was er een stroompanne. Het begin van heel wat ellende.

In eerste instantie was het domein gewoon niet bereikbaar omdat de nameservers plat waren gegaan. Die waren blijkbaar het snelste terug actief want in de loop van deze voormiddag kon ik terug op mijn site surfen. Het is te zeggen: eerder provisoir want niets werkte.

Via het statuspaneel kon ik volgen hoe services één voor één terug actief werden. Alleen mysql – de databaseserver – en imap – de e-mail – wilden niet mee. Dat betekende nog altijd een kapotte website en een niet bereikbare Matthias. Niet zo fijn.

In de loop van de namiddag werd de databaseserver terug actief. Alleen bleken al mijn databases foetsjie te zijn. Niks, noppes, nada. Grote paniek van mijn kant. In die databases zitten alle data van alle sites die op mijn domein draaien waaronder alles wat sinds juli 2005 op mijn blog is verschenen. Argh! Een bezorgd telefoontje naar de helpdesk van Flaxe leverde een onduidelijk antwoord op: er is softwareschade en ik moest geduld oefenen. Niks geen hersteltijden, garanties, etc. Ik werd in het duister gelaten.

Pas tussen 8 en 9u vanavond bleken de databases terug gezet te zijn. Hoera! Hun laatste backup dateert blijkbaar van zaterdag want alle comments, content,… van zondag en maandag ben ik doodleuk kwijt. Inclusief een paar configuratiewijzigingen op databaseniveau. Awoert! Afin, al bij al kon het veel erger. Ondertussen is de e-mail nog altijd niet toegankelijk of bruikbaar. Dus wat dat betreft zit ik nog even op hete kolen.

Vooral de communicatie vanuit Flaxe was ondermaats. We zullen maar zeggen: onbestaande. Zonder de rood/groene knoppen op het service paneel had ik geen enkele indicatie van waar er precies een probleem was. Er werden evenmin op hun eigen website status updates of zo geplaatst. Meer zelfs, hun eigen site en mailservers waren zelf slachtoffer geworden en werkten gebrekkig. Hun klanten adres gooide al mijn mails doodleuk terug. Het weinig professionele antwoord van de telefonische helpdesk laat ook weinig aan de verbeelding over. Er kon geen sluitend antwoord worden gegeven of ik data kwijt was, wat er precies gebeurde of hoe lang het nog zou gaan duren. Het spreekt voor zich dat ik niet bepaald gelukkig ben.

Op dit moment hang ik nog vast aan 8 maanden contract bij Flaxe maar al een tijdje loop ik met het plan te verhuizen naar een andere, betere, voordeligere host waar ik meer mogelijkheden, bandbreedte en schijfruimte kan krijgen voor minder geld. Dit incident is voor mij alleen maar een groot argument om hier werk van te maken. Dus na dik 5 jaar zal ik waarschijnlijk rond het jaareinde wisselen van hosting. In tussentijd kruis ik de vingers dat er geen verdere accidents de parcours voor zullen vallen.