OpenCoffee

Gisteren ging in Leuven BGGD 7 en OpenCoffee samen door op de Rémysite. Altijd leuk om nog eens de usuals suspects terug te zien. Clo Willaerts had met de Rémysite een prachtige locatie uitgekozen.

Deze editie stond wat in het teken van de launch van Billy. Een soort on line cadeaubon site. Je koopt voor een bepaald bedrag een soort virtuele voucher die je kan gebruiken in de meeste on line shops die Mastercard accepteren. Handig! Meteen werden er gratis vouchers uitgedeeld aan de 100 aanwezigen. Blijkt dat wij de eer krijgen om nog voor de launch op 17 september al even met Billy aan de gang te mogen. Een heel erg mooi gebaar. In ieder geval, maandag zou er meer info in de bus moeten zitten waarmee ik kan gaan shoppen.

Er waren ook een tweetal presentaties over het koopgedrag van mannen en vrouwen. De eerste werd gegeven door een man: Evert Jan de Kort van InSites. Een beetje aan de droge kant met veel cijfers. De babbel achteraf leerde dat hij een omgekatte Vlerick presentatie probeerde te brengen in 20 minuten. Alvast heel verdienstelijk. Wat ik onthoud is dat ons shoppinggedrag vrij verrassend in mekaar zit. We zoeken eerst droge informatie over een product op op het Internet, we horen eens rond bij de vriendenkring, maar wat de doorslag geeft is nog altijd de winkel en dan vooral de betrouwbaarheid en de uitleg van de shopping assistant ter plaatse! User generated content, reviews en zo, blijken dan weer op de laatste plaats te staan qua graad van betrouwbaarheid. Kortom, Internet speelt slechts in het begin van de informatieronde een rol van betekenis.

De presentatie van Sabine Clappaert en Courtney Davis van Muse viel dan weer een beetje tegen. Niet dat ze slecht werd gebracht, maar inhoudelijk vond ik het zich beperken tot een opsomming van de vele verschillen tussen mannen en vrouwen. Punt. Ja, mannen gaan recht op hun doel af in de winkel en vrouwen durven als eens rondkijken. Ja, de meeste mannen haten shoppen daardoor als de pest. En er werden nogal veel open deuren open getrapt. Ik bleef wat op mijn honger zitten want hoe kan die informatie nu precies worden aangewend in (on line) marketing van producten?

Verder was er een heel lekkere catering voorzien van pizza en wok. Met stokjes! Voor de wok uiteraard. Mjam! En het gezelschap mocht er ook zijn. Ik heb met heel wat fijne mensen gesproken. Afin, te veel om te vermelden eigenlijk.

Ik vond het alvast een fijne avond! Bedankt Clo! O ja, nog wat linkliefde voor Imke Dielen voor lift terug naar Antwerpen in haar vervang Mini. Want ik val eigenlijk zo keihard voor Mini moet ik eerlijk bekennen.

5 replies

  • Waarvoor dank! Linkliefde… I love it! 🙂

  • Ik heb 90% van de presentaties gemist aangezien de “korte route” was ingesteld in m’n GPS en ik via binnenwegen van A’pen naar Leuven ben geslenterd. Maar dat terzijde…

    Wat ik wou zeggen is dat ik niet akkoord ga met de stelling “User generated content, reviews en zo, blijken op de laatste plaats te staan qua graad van betrouwbaarheid” en “Internet speelt slechts in het begin van de informatieronde een rol van betekenis”.

    Ik denk dat eerder de chronologie belangrijk is. In een winkel is de shopping assistant het meeste invloedrijk omdat die het dichts bij jouw aankoopmoment zit. Bij webshops zitten reviews dan weer dichter bij jouw aankoopmoment. Dus: het medium dat je laatst raadpleegt heeft het meeste invloed. Of dat nu een website, een shoppingassistant of een andere (onbekende) klant is. Hij heeft de kans om jouw aankoopbeslissing grondig doorheen te schudden en jou op andere gedachten te brengen.

  • Interessant is deze beschrijving van het denkpatroon van een consument die een GPS wilt kopen:

    http://www.mouseover.be/2008/06/29/denkpatroon-van-n-consument-gps-kopen/

  • mn zus krijgt ne mini van t werk

  • Hello! Courtney from Muse here. I appreciate your write up and perspective on our presentation. To clarify a point- we were asked to and gave a presentation on women and shopping. Because of that, we kept the talk as light and interesting as possible, but this also meant not digging too deep on any particular area (such as online purchasing influencers or marketing to women online). As a full service communications agency, we are thrilled we had the opportunity to talk with such a diverse group and hope that if anything, businesses will consider women in the marketing plan as opposed to not at all. Of course, we can also do it for you! Cheers for listening to our talk again and perhaps we’ll see you at the Gent BGGD? 

Commentaar is gesloten