Venetie zien 2

Ze zijn weer twee dagen verder. Morgenmiddag vertrek ik terug dus dit is het laatste berichtje uit La Serenissima. Ik ben gisteren in de kunst gevlogen met een bezoek aan l’Accademia. Die huisvest werken van een groot aantal Venetiaanse meesters zoals Canaletto, Tintoretto, Bellini,… Hun oeuvre bestaat duidelijk uit grootse barokke werken die tot doel hadden het publiek te imponeren en de macht van de Venetiaanse Republiek tentoon te spreiden. Desondanks vond ik nu niet meteen dat hier het mooiste werk hing. Tussen de Italianen hing dan weer een Vlaamse meester: Hans Memling. En hoe! Dat ene portret van een jongeman leek wel te leven; net alsof het elk moment tot leven kon komen. Ofwel is de naam “Vlaamse Primitieven” een contradictio in terminis, ofwel werd ze met de nodige zin voor ironie gekozen.

Vandaag ging het op de ingeslagen weg verder met een bezoek aan het Museo Correr met een uitgebreide kunstcollectie. Nu ja, qua taferelen zijn de Italianen ook hier weer niet echt inspirerend. Of nog: hoe vaak kan je de tenhemelopneming van Maria opnieuw schilderen. Na de middag werd het wat rondwandelen in de stad en genieten van het zonnetje op de kade langs San Marco. Heerlijk terrasjesweer trouwens. Van het shoppen is er dan weer niet veel gekomen: of beter, het beperkte zich vooral tot etalages kijken want qua luxekledij mag er hier wel wat gezien worden. Italianen gaan inderdaad bijzonder goed gekleed.

Zo, vanavond afsluiten met een goed restaurant en een stevig glas wijn.

4 replies

  • Volgens het wikipedia artikel over de Vlaamse Primitieven zou ‘Vroegnederlandse schilderkunst’ of ‘Oudnederlandse schilderkunst’ tegenwoordig een betere benaming zijn 🙂

  • Blijkbaar hoort Dirk Bouts ook tot de vlaamse primitieven. Als je dergelijke kunst mooi vindt: er hangen een aantal van z’n werken hier in Leuven in de Sint-Pieterskerk. Da’s wel in de schatkamer waar je voor moet betalen om dat te bezoeken.

    Sorry voor de dubbele comment, te snel op ‘submit’ geklikt 🙂

  • Als je liefhebber bent van de “Primitieven” is er één plaats in de wereld waar je niet weet waar eerst te kijken en meer kunstzinnige orgasmes hebt dan (-zelfcensuur-), namelijk de Hermitage in Sint-Petersburg. Check it!

  • Dat je telkens dezelfde taferelen ziet in schilderijen is toch niet verwonderlijk?.. Het ging dan ook niet om zelfexpressie en thematische originaliteit, dat zijn anachronistische termen wanneer we over kunst uit periodes voor de 19e eeuw spreken.

Commentaar is gesloten