Jobat goes blogging

Jobat doet dit weekend van bloggen: in deze editie wordt er redelijk wat aandacht gevestigd op het fenomeen bloggen. De nadruk ligt hier vooral op het corporate bloggen. Of hoe je via je blog je zaak in het voetlicht kan plaatsen.

Bedrijfsbloggen is een vrij intensieve bezigheid. Je moet immers elke dag opnieuw jezelf weten te verkopen want de competitie gaat hard en een blog starten kost niets. De moeilijk is de bedrijfsblog te vullen van inhoud want content is immers king. Niet gemakkelijk want, zoals Bart het stelt, zijn bloggers zeer gevoelig voor authenticiteit. Wat fake is wordt direct verguisd en het collectieve geheugen van de blogosfeer kan je best vergelijken met dat van een olifant: het vergeet niet gemakkelijk.

Een andere reden lm bloggers aan te nemen is dat ze de early adaptors zijn, de pioniers zeg maar die zich nieuwe technologie gemakkelijk eigen maken en daar een scherp oordeel vellen. Nagelnieuwe producten worden door hen gemaakt of gekraakt. Niets is echter zo waardevol als de feedback van een blogger om een product verder te verbeteren vooraleer het op de markt te gooien. Meer dan ooit geldt dat de consument het beste weet wat hij/zij wil.

Bedrijfsbloggen is dus een discipline apart aan het worden waar men tegenwoordig al gespecialiseerde consultants voor nodig heeft. Volgens de mediawatchers van jobat zijn de bloggers zelf daar het meest geschikt voor: een blog met flink wat street cred kan immers je toegangsticket betekenen voor een mooie baan op de e-afdeling van een dot-something-bedrijf(je). Headhunters en rekruteringsbureau’s gaan dan ook tegenwoordig actief op zoek naar bloggers en in de column van Lieven Van Nieuwenhuyze werd dan ook vanmorgen verwezen naar Joke als voorbeeld par excellence.

We leven duidelijk in interessante tijden.

3 replies

  • Een beter titel voor je stukje ware geweest: Jobat probeert op een trein te springen die al bijna voorbij is. Allez, laten we een beetje serieus blijven. Hoeveel bloggers zijn werkelijk early adaptors? En hoeveel bedrijven, buiten de marketing bureaus, houden zich bezig met “bedrijfsblogs”? En nagelnieuwe producten die gemaakt en gekraakt worden door bloggers? As if.

  • @Yab: pertinente vragen! Ik denk dat een bedrijfje zoals metatale.eu daar een beter antwoord op kan geven.

    Uiteraard is het allemaal natuurlijk zo artificieel en incrowd als wat. T

    Toch: het antwoord op je laatste vraag hangt volgens mij af van het product en het publiek.

    Neem nu die nokia n95. Da’s duidelijk een toestel voor die kleine groep techie’s. Dan is het interessant om bloggers in te schakelen om je product te promoten.

    Anderzijds, het gedoe van Croky om gratis dozen te verdelen is een leuke stunt, maar uiteindelijk hangen de verkoopcijfers vooral af van in welk rek in de supermarkt die zakjes terug te vinden zijn.

  • @Yab: Jobat springt eigenlijk nergens op, laat staan dat ze het te laat zouden doen. De column gaat erover dat bloggers plots gegeerd zijn bij HR managers omdat ze sociaal- en internetvaardig zijn. De internetvariant van de scoutsleider dus. Over de impact die bloggers hebben worden geen uitspraken gedaan.

Commentaar is gesloten