Twitter en soep

De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Is Twitter eigenlijk niet gewoon de zoveelste chatbox? Kan je daarvoor niet beter op IRC zitten of zo? Wat maakt het eigenlijk zo speciaal? Moet je je onthouden van elk chatgedrag op Twitter?

Kijk, het mooie aan Twitter is dat het ding wordt gebruikt op een manier die de makers in eerste instantie niet voor ogen hebben. Ondertussen is het een full blown chatbox geworden. En dat vind ik mooi want het is een schoolvoorbeeld hoe internet en communities dingen op een geheel eigen wijze beginnen gebruiken. Ondertussen gebruiken ook grote nieuwsdiensten zoals de BBC Twitter en wordt het gecombineerd met allerlei andere zaken. Een ander voordeel van Twitter boven IRC is dat je kan filteren: niet geïnteresseerd in de twitstream van een bepaalde persoon? Dan gooi je hem/haar er toch gewoon uit? Social networking op het scherp van de snee. Of nog eentje: Twitter gebruiken om software uit te testen! Dankzij Twitter kan ik zeer snel enkele issues in mijn OpenID plugin opsporen. Geïnteresseerde Twitteraars zullen al snel even een kijkje nemen en je krijgt direct feedback. Waarom niet?

Twitter biedt uiteindelijk niets meer dan een platform met een kinderlijk concept. Het is aan de internetgemeenschap om er iets mee aan te vangen. En ‘Twittervervuiling‘ vind ik dan maar een zéér klein, haast verwaarloosbaar zeer.

3 replies

  • Twitter is helemaal niks speciaals. IRC kan veel meer en kan het al veel langer, volk vinden om iets te testen kan op IRC minstens even goed.

    MSN was ook helemaal niets speciaals toen het begon. Daarvoor had iedereen ICQ, het is de hype die voor overschakeling zorgt. Eens er veel volk product A gebruikt zijn velen geneigd dat ook te doen.

    Het succes van zo’n product heeft zelden met kwaliteit of innovatie te maken, het is gewoon een kwestie van de hype op gang te krijgen.

  • De hype op gang krijgen?
    Als je “The Tipping point” leest, zal je zien dat het redelijk complex is. En dat je verschillende soorten mensen nodig hebt.

  • MouseOver » Blog Archive » Online trends 2007: reality check

Commentaar is gesloten