Google’s dirty little secret!

Bart gaat ervoor en oogstte ondertussen heel wat succes met zijn artikel Google’s dirty little secret. Het komt op het volgende neer: de zoekresultaten van Google worden gedifferentieerd, niet alleen op basis van de locatie van de gebruiker, maar ook van de website. Belgische websites scoren dus een hogere pagerank voor Belgische bezoekers. Alleen: Google gaat niet af op de tld van de domeinnaam om de locatie te bepalen. Neen. Google gaat af op de fysieke locatie van de server waarop je website staat.

In mijn situatie betekent dit het volgende: mijn website is gehost bij een nederlandse firma én ik heb ook de Belgische variant op mijn domeinnaam in handen (netsensei.be). Jammer genoeg zal die dus niet bepaald hoog scoren in Google, wat betekent dat mijn website gediscrimineerd wordt voor Belgische surfers.

Mja, ik heb er dus een dubbel gevoel over. Enerzijds vind ik het geen slecht idee om lokale websites voor te trekken, anderzijds vind ik de uitwerking op basis van de fysieke locatie van een host eerder dubieus. Information wants to be free en al. Dus ook geografisch. De lokale internetcommerce vaart er anders wel bij want Google spreekt voor hen uiteindelijk de juiste doelgroep aan. Inderdaad een dirty little secret!

3 replies

  • Zoals altijd is de waarheid veel genuanceerder dan gedacht.

    Een IP-adres van een server is een belangrijke factor, maar niet de enige.

    Google localiseert een website aan de hand van:
    – TLD (domeinnaam extensie)
    – IP-adres van de server
    – gedetecteerde taal van de inhoud
    – taal uit de meta-tags
    – localisatie van de websites die naar jouw site linken

    Dus een .nl site op een Nederlandse server kan nog steeds hoog scoren in de Belgische zoekresultaten als er maar genoeg ‘Belgische’ sites naar jou linken.

  • Ergens had ik al verwacht dat er ‘per land’ gezocht werd en niet louter per instelling van taal, maar ik denk dat de jongens bij Google wel intelligent genoeg zijn om goeie searchresults te leveren.

  • voor mij is dit niet zo verassend. Google is nog altijd een bedrijf dat een keigoede zoekmachine heeft. En achter die zoekmachien moet natuurlijke wat meer techniek zitten dan gedacht om ze zo goed te maken….

Commentaar is gesloten