Categorieën
Techtalk

Google’s dirty little secret!

Bart gaat ervoor en oogstte ondertussen heel wat succes met zijn artikel Google’s dirty little secret. Het komt op het volgende neer: de zoekresultaten van Google worden gedifferentieerd, niet alleen op basis van de locatie van de gebruiker, maar ook van de website. Belgische websites scoren dus een hogere pagerank voor Belgische bezoekers. Alleen: Google gaat niet af op de tld van de domeinnaam om de locatie te bepalen. Neen. Google gaat af op de fysieke locatie van de server waarop je website staat.

In mijn situatie betekent dit het volgende: mijn website is gehost bij een nederlandse firma én ik heb ook de Belgische variant op mijn domeinnaam in handen (netsensei.be). Jammer genoeg zal die dus niet bepaald hoog scoren in Google, wat betekent dat mijn website gediscrimineerd wordt voor Belgische surfers.

Mja, ik heb er dus een dubbel gevoel over. Enerzijds vind ik het geen slecht idee om lokale websites voor te trekken, anderzijds vind ik de uitwerking op basis van de fysieke locatie van een host eerder dubieus. Information wants to be free en al. Dus ook geografisch. De lokale internetcommerce vaart er anders wel bij want Google spreekt voor hen uiteindelijk de juiste doelgroep aan. Inderdaad een dirty little secret!