Metatale

Bart doet van nieuw project: Metatale! Het idee is om de invloed van Vlaamse blogs te meten met betrekking tot thema’s. Zo kunnen marketeers te weten komen welke invloedrijke bloggers ze moeten contacteren om de nodige buzz over een bepaald product te kunnen creeëren. Een pak interessanter is dat het totaalbeeld van de blogosfeer veel beter verfijnd kan worden dan via bijvoorbeeld allerlei awards, technorati, linking,… MetaTale zou méér dan één of twee dimensies met kunnen integreren en een rijke staalkaart kunnen worden die een pak interessante correlaties, verklaringen,… kan blootleggen. Ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen, maar het lijkt me allemaal bijzonder boeiend te zijn.

De lancering van MetaTale creeërde natuurlijk ook zijn eigen buzz. Bart kent de zwakke plek van bloggers maar al te goed: top 100 toestanden en rankings strelen het ego of stuiten tegen de borst van elke blogger. Appreciatie door peers is een zeer gegeerd goed. Wat dat betreft meer nog dan het verwerven van invloed. Er is alvast voldoende om over te discussiëren.

Een ander puntje van kritiek is het doel: marketeers in contact brengen met invloedrijke bloggers. MetaTale kan op basis van de inhoud van een blog, linktopografie,… een bepaald profiel opstellen van een bloggers in functie van de buzz die een marketeer wil verspreiden. Communicatie en beeldvorming komt natuurlijk van twee kanten: niets garandeerd dat de blogger in kwestie ook bereid is om een product te sponsoren bij wijze van spreken. Ik herinner mij een situatie waarin de buzz die een friskdrankfirma rond zijn product wilde creeëren werd doorprikt omdat niemand écht geïnteresseerd leek. Veeleer wordt buzz eerder onbedoeld gecreeërd: had Croky niet de fout gemaakt om maakofkraak.be te registreren, dan zou de exposure toch een pak lager gelegen hebben.

Ik vraag mij dan ook af of MetaTale daar ook een antwoord op kan bieden: naast het ‘bij wie’ en het ‘waarover’ ook het ‘hoe’ beantwoorden.

Update: Luc van Braekel schreef een heel mooie analyse over MetaTale. Ik kan mij hier volledig achter scharen…

5 replies

  • Het is zeker niet de bedoeling om met MetaTale aan marketing te doen, of zelf bloggers aan te spreken om chips of frisdrank aan te prijzen. Dat laten we aan de marketeers over.

    Langs de andere kant, we hebben wel de intentie om informatie aan marketeers te verschaffen: behandel bloggers als journalisten.

  • Matthias

    17 april 2007 at 5:08 pm

    Bart, ik heb begrepen dat MetaTale op zijn minst de middle man zou kunnen/willen zijn en uiteindelijk een platform biedt om een bepaald doelpubliek te kunnen bereiken. Dat blijkt uit de white paper.

    Ik vraag mij af of MetaTale niet ten dele afgerekend gaat worden op effectieve resultaten. Slaat een campagne die – onder andere – gebaseerd is op de contextinformatie die MetaTale biedt, al dan niet aan? En hoe groot was die bijdrage dan van MetaTale in het succes van die campagne?

    Los daarvan vind ik de gegevens van MetaTale hoe dan ook een zeer waardevol voor andere groepen, zoals bv. de bloggers zelf. Je zou kunnen een dynamische top tien ‘hot thema’s’ publiceren met de achterliggende 10 meest invloedrijke blogs die het thema pushen. Blogium revisited als het ware. Als blogger zou ik dat ook wel weten te appreciëren want 1. ik word geleid naar actuele topics die mij interesseren. 2. invloedrijke bloggers capitaliseren dit in exposure voor hun eigen blog.

    Afin, ik ben aan het freewheelen hier maar ik vind het bijzonder interessante materie om over na te denken.

  • Laat ons hopen dat dit geen marketeers aantrekt. Daarstraks wederom mail van zo’n marketing campagne:

    “Hallo,

    Misschien een leuke tip voor jullie blog : http://www...

    Mvg
    Nancy”

    Delete en mark as spam als enige vervolg potverdekke. *grumpy*

  • @Matthias: “Je zou kunnen een dynamische top tien ‘hot thema’s’ publiceren met de achterliggende 10 meest invloedrijke blogs die het thema pushen. Blogium revisited als het ware.” –> Jij zou dringend http://www.blogoloog.be/popular.cgi eens moeten bezoeken 🙂

  • Matthias

    17 april 2007 at 10:46 pm

    @Maarten: ik moet toegeven dat ik dat vééééél te weinig doe 😉

Commentaar is gesloten