De heilige graal

Nu de iPhone er (bijna) is, is één van de voorspellingen dat het mobiele Internet een hoge vlucht zal nemen. Een telefoon met een full blown webbrowser (Safari) heeft immers een potentiële killer app in huis. De concurrentie kan dus zeker niet achter blijven.

Met de kracht van mobiele devices komt ook een waaier aan weergavemogelijkheden kijken: geen twee modellen hebben immers eenzelfde LCD scherm, kleurenruimte, HTML/CSS rendering mogelijkheden,… Het gevolg laat zich raden: het web zal zich opnieuw moeten aanpassen.

Dat hebben we in het verleden ook al talloze keren moeten doen. En één van de grootste problemen is de weergave van een website die schaalt naar de grootte van het scherm waarop het wordt weergegeven. Liquid design noemt een dergelijke praktijk. Alleen is het zo verdomd moeilijk om met elke weergavemogelijkheid rekening te houden. Tot nu toe hadden we op zijn best rekening te houden met (s)VGA resoluties. 800×600, 1024×768, etc. Het eenvoudigst was een website ontwerpen die voldeed aan 800×600 pixels: afbeeldingen met passende afmetingen, de marges laten meeschalen,… (Een techniek die ik ook hier gebruik). Alleen, met mobiele devices wordt het een stuk moeilijker.

En hier ligt dus een nieuwe uitdaging: webtechnologie laten evolueren zodat een webpagina correct wordt getoond op een brede waaier van devices. Standaarden spelen hier meer dan ooit een belangrijke rol volgens mij. Browsermakers, en fabrikanten van mobieltjes, hebben zo de onhebbelijke gewoonte hun eigen technologie te pushen. (iMode anyone?) Het zou dus duidelijk een job voor de W3C moeten worden. Alleen, als je zo kijkt waar ze nu staan met, pakweg, de CSS standaard, dan ben ik zo’n beetje bang dat we nog ver van huis zijn. Tijd dus om een tandje extra in te zetten…

One reply

Commentaar is gesloten