Ban the ray

Het is elk jaar weer iets om naar uit te kijken: welke nieuwe, exuberante modetrends zullen er tijdens de zomer hun opwachting maken? Het zat er al een tijdje aan te komen maar naar mijn gevoel is het dit jaar echt wel raak: de zonnebril. Hoe modieuzer, hoe liever. Enfin, modieuzer: aan sommige populaire modellen wil ik mij wel eens ergeren.

Neem nu wat ik – bij grebrek aan een correcte benaming – noem ‘de berlin wall’ bril. Het gaat om het model waarachter het gezicht van de eigenaar grotendeels schuilgaat. Dat de wenkbrauwen quasi-volledig achter het UV werende glas schuilgaan is duidelijk de regel. Vaak is de bril uit één stuk gefabriceerd.

Het is vooral een ding dat jonge, doorgaans fashion-minded vrouwen op de neus zetten tegenwoordig. Deze zonnebril trekt werkelijk de volledige aandacht omwille van haar grootte. Anderzijds kan je absoluut niet raden in welke richting de draagster nu precies kijkt. Handig. Onder andere Paris Hilton heeft dit model, oorspronkelijk ontworpen door grote modehuizen zoals Versace en Dior, gelanceerd.

Afbeelding

Tegenwoordig zie je ze overal in het straatbeeld opduiken. Meer zelfs, de vintage Ray ban is tegenwoordig ook aan een opmars bezig. Ik vermoed dat de grote lenzen ook hier duidelijk een rol van betekenis spelen.

Persoonlijk vind ik ze vrij grotesk en maken ze het contact met de drager zelfs onpersoonlijk. Dat het model door verwende beroemdheden werd gelanceerd is bovendien géén goede zaak voor mijn associërend brein.

Enfin. Na botten met naaldhaken is dit dus mijn fashionergernis voor 2006: de veel-te-grote zonnebril.

3 replies

Commentaar is gesloten