Tori Amos woes

We zouden dus zondag naar Tori Amos gaan kijken en luisteren in het Sportpaleis. De tickets hadden we al een paar weken geleden besteld. Allemaal perfect verlopen. We keken er echt naar uit. Jammer genoeg blijkt de NMBS weer eens stevig spelbreker te zijn.

De – overigens vernieuwde – NMBS website leerde leert ons dat de laatste trein richting Gent/Oostende om 23u06 in Antwerpen-Centraal vertrekt. Wie al wat concerten in Deurne heeft meegepikt weet dat je al snel een dikke 30 minuten mag rekenen tussen het moment dat je de zaal wil verlaten en het moment dat in het station arriveert. Dat betekent dus ten laatste om 22u30 vertrekken. Tori zou dan nog maar met veel moeite de helft van haar set hebben gespeeld. En we zullen toch het voorprogramma gezien hebben.

Vette streep dus door de rekening en niet echt van deze tijd. Blijkt dat Helga Stevens begin dit jaar een schriftelijke vraag lanceerde in de senaat. Het antwoord van toenmalig bevoegde minister liegt er niet om:

Momenteel heeft de NMBS geen plannen om het laatavondverkeer met treinen van de gewone dienst tussen de grote stedelijke centra uit te breiden. Het aantal instappende reizigers op de laatste treinen van de dag is immers zeer klein en de kosten van het inleggen van bijkomende treinen ’s avonds liggen vele malen hoger dan de opbrengsten. Er is wel een licht verschil tussen weekdagen en zaterdagen en zondagen.

Begrijpelijk. Het heeft weinig zin om een permanente dienst in te leggen waar nauwelijks volk gebruik van maakt. Tenzij voor het occasionele optreden. Aan de andere kant is het wel een flinke beperking als je niet over een auto beschikt.De meeste grote acts hooguit in het Sportpaleis komen spelen. Zo speelt Muse er begin november. Kameraad B. beschikt wél over een auto en dus kunnen we de hele set meemaken tot het einde. Lijkt me dus dat locaties zoals het Sportpaleis en Vorst een grotere impact hebben dan louter de regio Antwerpen of Brussel. De (zelf)promotie van grote optredens reikt op zich zelfs al over de landsgrenzen (Nederland, Frankrijk) heen. Via internet zijn de tickets immers overal vrij te bestellen.

Ik vind het dus nogal frappant dat men tickets in gans Vlaanderen verkoopt terwijl de locatie zelf halverwege het optreden enkel nog regionaal goed bereikbaar blijft. De praktische informatie die men geeft bij de ticketverkoop ivm bereikbaarheid gaat bovendien niet veel verder dan het aanbod van De Lijn. Wat mij niet erg hoopvol stemt over de wens van de organisatie om een betere ontsluiting te verkrijgen.

Je zou organisatoren immers kunnen vragen om hun optredens vroeger te laten beginnen in het weekend. Om 19u ipv 20u zodat ze een uur vroeger kunnen stoppen en iedereen thuis geraakt. Maar ik denk niet dat dat een optie is wegens ‘te vroeg’ voor het grote publiek. Een andere optie zou zijn om als organisator per evenement contact op te nemen met de NMBS, tot een overeenkomst te komen en dat zo te promoten. Als er meer vraag is, is de kans ook groter dat er makkelijker extra treinen worden ingezet. Toch zeker voor de echt grote, uitverkochte optredens.

In ieder geval zitten we nu met een acuut probleem. Wie dus ook richting Gent of Brugge gaat na Tori: we zoeken nog een carpool! Alvast bedankt!

Reden te meer om mij dus extra in te spannen op mijn rijles morgenochtend!

11 replies

  • Je bent erg selectief in je citaat uit de vraag van Stevens 😉

    Ik denk dat veel ook afhangt van de organisator zelf. Het is niet aan de spoorwegen om achter evenementen te gaan zoeken (want die hebben geen zicht op het aantal bezoekers), eigenlijk zou het sportpaleis hier zelf moeten voor zorgen. Hoeveel mensen komen van buiten Antwerpen zelf? Eventueel bij het betalen vragen of de bezoeker met de trein zou gaan indien dit mogelijk was, …

  • Op http://mobiliteit.sportpaleis.be/ kun je de carpoolaanbiedingen van je medeconcertgangers raadplegen. Wie weet heb je geluk.

  • Wij gaan met een vriend met de auto mee — met hoeveel zijn jullie?

  • Ah, ik herkende dat vraagje al van ergens, eentje van mijn hand 🙂 Het contrast tussen De Lijn die systematisch bij grote evenementen voor extra (late) trams zorgt, en de NMBS die vasthoudt aan een vaste dienstverlening waar maar heel moeizaam van afgeweken wordt, is groot. Bij grote events in het Sportpaleis of Vorst zou één extra late trein naar de provinciehoofdsteden toch niet zo erg zijn. Het antwoord van de minister sloeg ook voor een deel op de studie die de NMBS uitgevoerd heeft naar een permanente nachtelijke verbinding om het uur (of om de 2u) tussen de grote steden, wat nogal begrijpelijk negatief uitdraaide.

  • Geliojk wanneer het is een vicieuze cirkel: “Het aantal instappende reizigers op de laatste treinen van de dag is immers zeer klein..”, ha ja, natuurlijk ik ga toch niet voor de trein kiezen als ik weet dat ik er niet meer ga geraken. Zelfde verhaal hier maar dan voor de laatste trein vanuit de luchthaven, natuurlijk heb ik een taxi besteld voor als ik terugkom want er zal toch geen trein meer zijn kort na middernacht. Als er geen aanbod is gaan er geen mensen staan wachten aan het perron he, wat voor een drogreden is dat nu om dan maar géén treinen in te leggen?

  • Vreemd hoe het dan in Nederland wel kan en dat er ook veel gebruik gemaakt wordt van dit aanbod … Een bizarre redenering van de NMBS lijkt mij vooral dat als er om 23u niet veel mensen de trein willen nemen, dat dan wil zeggen dat er tot 6u ’s morgens niemand meer de trein wil nemen! Ook in Nederland zijn de treinen om 23u rustig en leeg, maar een uur later zitten er alweer een pak meer mensen op!
    Nu ja, dit speelt al jaren. Dit is heus niet de eerste keer dat deze vraag gesteld is aan de NMBS en het zal ook niet de laatste keer zijn. Het is altijd al zo geweest en traditioneel Belgenlandje kennende zal het wel nog lang duren tot er echt met veranderende omstandigheden wordt rekening gehouden …

  • De AB is wat dat betreft een prachtvoorbeeld. Altijd perfecte timing. Botanique is daarentegen een ramp.

  • @Peter: Aha! Daar zit het konijn 🙂

    Nochtans, je zou eigenlijk de concertkalenders van de afgelopen jaren en de publieke opkomst naast mekaar moeten leggen en van daaruit de denkoefening proberen doen.

    Hoeveel mensen komen er naar zo’n optreden?
    Wat is de geografische spreiding van het publiek? (te bepalen ahv de gegevens bij on line ticketverkoop)
    Hoeveel concerten worden er gegeven en op wat zijn de ‘piekmomenten’ op de week?
    Hoeveel potentiële autogebruikers zouden dan in de plaats de trein gebruiken?
    Hoe vertaald zich dat naar aantal in te leggen treinen gebaseerd op dat potentieel?

    In plaats van huidig gebruik van cijfers te gebruiken vraag ik me af waarom men niet de moeite neemt om het potentieel in te schatten?

    @Huug: inderdaad, stel je voor: je bent toerist of conferentieganger en je komt toe op zaventem iets na middernachter. Probeer nog maar eens ergens te geraken! Dat laat geen al te beste indruk na!

  • En toch begrijp ik de NMBS. Wij zijn geen proper en gedisciplineerd volkske dat ’s nachts op een ordentelijke wijze het public transport zal gebruiken…

    Probeer het eens op een andere wijze in te vullen. Boek een kamertje (jeugdherberg of low budget), zet nog een stapje na het optreden en ga in de voormiddag naar huis…

  • zo te horen wordt e hoog tijd da je je rijbewijs ebt e

  • Liberalisering van het reizigersvervoer?

Commentaar is gesloten