Netsensei

Much Ado About Nothing

Verhuizen

Dus je hebt besloten dat je wil verhuizen. Je hebt elders een andere job. Je bent de vrouw of man van je leven tegen het lijf gelopen. Of je wil gewoon eens iets anders. Da’s mooi. Maar er komt wel heel wat bij kijken. Enkele tips.

Eerst moet je natuurlijk een nieuwe woonst vinden. Dat lijkt niet eenvoudig maar in deze internettijden kan het niet makkelijker. Hebbes, immoweb, vlan en anderen laten je toe heel gericht te zoeken. Spreek ook je vriendenkring aan. Laat weten dat je op zoek bent naar een nieuwe woonst. Wie weet brengen ze je in contact met een eigenaar met eentje op de markt. Reageer zo snel mogelijk als je een zoekertje of een tip weerhoudt. Op de huurmarkt verwisselen woonsten snel van huurder. Maak tijd vrij in je agenda om op korte termijn afspraken te maken.

Op een eerste afspraak bezichtig je de potentiële woonst. Dit is het moment waarop je een goede eerste indruk wil krijgen dus hou je ogen open. Details maken al het verschil als je er wil wonen: is de verwarming CV, Gas of elektrisch? Zit er dubbel glas in de ramen? Vocht- of schimmelplekken? Waar ligt de zonnezijde? (Je wil wel wat zon in je woonst) Hoe zit het met bereikbaarheid? Ligt je woonst langs een drukke straat? Is er parkeerplaats? Is er veel inkijk van buren? Als je een kans krijgt: stel dan ook de huidige huurders een paar vragen. Laat je niet vangen aan de huurprijs. Vaak komen er nog extra gemeenschappelijke kosten bij kijken: een maandelijks forfait voor gas, elektriciteit en/of water omdat er gemeenschappelijke meters, tanken,… zijn. Soms zelfs het onderhoud van gemeenschappelijke ruimte (trappenhal en/of lift) Probeer ook uit te vissen of de verhuurder extra voorwaarden stelt. Dat je geen huisdieren mag houden of niet mag verhuizen via de trap. Kijk ook uit of de woonst al dan niet is bemeubeld. Een kast, sofa of kitchenette kan eigendom zijn van de verhuurder.

Toon jezelf niet meteen té enthousiast. Je laat er best nog een nachtje slaap over vooraleer te beslissen of je de sprong waagt. Tenzij er nog gegadigden zijn en je heel zeker bent van je stuk, dan kan je ter plaatse te kennen geven dat je ermee verder wil. Ook als het niet je ding: laat de verhuurder weten dat je toch niet verder ingaat op het aanbod.

Heb je dan toch besloten, neem dan zo snel mogelijk contact op met de eigenaar en spreek zo snel mogelijk af om een huurcontract te ondertekenen. Neem je tijd om het contract te lezen en als je twijfelt over iets, laat het dan niet na om verduidelijking te vragen. Zo ontdekte ik pas tijdens het ondertekenen van mijn nieuw huurcontract dat ik ook over een eigen kelder kan beschikken. De nieuwe eigenaar kan ook vragen om een loonfiche te tonen om te bewijzen dat je dat een vast inkomen hebt en je de huur kan betalen.

De volgende stap is je bank. Spreek met je huisbaas af om een gemeenschappelijke, geblokkeerde rekening te openen. Hierop stort je je huurwaarborg. Die kan de verhuurder inhouden als je iets beschadigt. Vaak vertegenwoordigt dat bedrag twee of drie maanden huur. Je zal vanaf de datum waarop je huurcontract ingaat ook huur moeten betalen. Dat doe je best via een gedomicilieerde opdracht zodat je dat niet vergeet. Tenslotte heb je ook – verplicht overigens – een woonverzekering nodig. Ook die moet je zelf afsluiten.

Als de vorige huurder eenmaal vertrokken is spreek je met je huisbaas af om een beschrijf te maken van de huidige staat van de woonst. Dat doe je voor je er zelf intrekt. Neem je eigen fototoestel mee en neem je tijd om alle potentiële of reeds bestaande schade in kaart te brengen. Een vlek op het parket of gescheurd behang: je wil er geen onenigheid over op het einde van je huurcontract.

Als je verhuist dan moet je ook rekening houden met nutsvoorzieningen. Noteer je meterstanden van je oude en nieuwe stek en neem contact op met je energieleverancier om je adreswijziging door te geven of je contract stop te zetten als je meteen van leverancier verandert. Hetzelfde doe je uiteraard ook voor kabel, telefonie en internet. Liefst een aantal weken op voorhand want anders zit je de eerste weken op je nieuwe stek zonder televisie en zo. Als je je domiciliëring verlegt: geef dat dan tijdig aan bij de gemeente. Breng je werkgever, bank, … op de hoogte. Laat ook aan De Post weten dat je elders gaat wonen zodat ze de post naar het nieuwe adres zullen sturen.

Zodra je huurcontract begint te lopen kan je denken aan verhuizen. Als je reeds een inboedel hebt, of je hebt meubels besteld bij Ikea, dan zal je sowieso te maken krijgen met een stevige logistieke operatie. Je kan het jezelf makkelijk maken en alles overlaten aan professionele verhuizers. Je legt een datum vast, zorgt dat alles ingepakt is en je meubels verhuisklaar zijn gemaakt. Zij doen de rest.

Ik koos ervoor om mijn verhuis zelf te regelen. Omdat dat stukken goedkoper uitkomt.

Eerst en vooral heb ik een verhuiswagen voor een dag geregeld. Ik heb daarvoor Dockx ingeschakeld. Compleet met zelfbouw ladderlift (en bijhorende uitleg/opleiding). Voor 40 euro extra heb ik het geheel ineens ook omnium laten verzekeren. Let op voor het rijbewijs dat je nodig hebt om je verhuiswagen te mogen besturen! Je mag ook niet zomaar je verhuiswagen en ladderlift voor je (toekomstige) deur parkeren. Zelfs als je de openbare weg maar ten dele blokkeert, dan moet je aangifte doen bij de lokale politie en een parkeerverbod aanvragen. Da’s razend makkelijk maar kost je, afhankelijk van de regio, tussen de 10 en 100 euro. Je kan zelf verbodsborden huren en plaatsen of er laten plaatsen door de bevoegde dienst. De borden worden vaak een dag op voorhand geplaatst. Hou de plek goed in het oog om te vermijden dat mensen er toch nog gaan parkeren. Als het echt niet anders kan dan kan je het verbod afdwingen met een seintje naar de politie. Ook voor een levering van Ikea kan het nodig zijn om een parkeerverbod aan te vragen. Meestal moet je je ter plaatste gaan melden om alles aan te vragen en te regelen. Reken toch maar op een dag verlof omdat je tijdens de werkuren zal moeten gaan.

Zorg je dat je voldoende helpende handen kan vinden. Trommel je vrienden, familie,… op en maak het hen naar hun zin door ontbijt, middageten en drank te voorzien.

De dag van je verhuis plan je zo goed mogelijk. Je zorgt ervoor dat alles verhuisklaar is zodat je maar drie directe zorgen hebt: alles uit je oude woonst halen, alles in je transportmiddel veilig tot op plaats van bestemming brengen en alles in je nieuwe woonst een plaats geven. Gooi dus die ikeahandleidingen niet zomaar weg en geef die inbussleutels niet als speelgoed aan je kinderen. Zorg ervoor dat je alles op tijd verhuisd hebt zodat je tijdig het gehuurde materiaal weer kan inleveren.

Als je goed en wel verhuisd bent, resten je nog twee dingen. Met het geld dat je uitspaart door zelf te verhuizen trakteer je alle helpende handen op een etentje. En tenslotte nodig je iedereen uit op een spetterende instuif.

En nu ga ik de theorie eens in de praktijk brengen…