Netsensei

Much Ado About Nothing

Birds on a wire

Ik ga even van web twee punt dink evangelist spelen: dat ik het nog gezegd heb vorige week!

Allez, toch niet in die woorden. Ik opperde in mijn talk – Birds on a wire. Thoughts about Twitter – dat Twitter pas meerwaarde krijgt naarmate er meer nuttige toepassingen voor worden gevonden. Want, laten we eerlijk zijn, microblogging zit ergens tussen IM en full scale bloggen. Vis nog vlees eigenlijk. En Bill Snyder heeft gelijk om te zeggen dat andere toepassingen de overlap maken.

Wat Twitter volgens mij aantrekkelijk maakt is dat het een open platform is. Zowel qua mogelijkheden naar ontwikkeling als qua communicatie. Bovendien kan je met 140 karakters heel wat doen. Ik denk dat ili.st een heel mooi vorbeeld is. (ik wilde zelf een eigen app tonen maar de mannen liepen verdiend met de eer heen)

Het blijft wel moeilijk om een killerapp te maken. Dingen zoals Twittervision, Foamee en zelfs Botanicalls Twitter zijn tof, maar ik noem ze five-minutes-of-fun toepassingen. Weinig of geen praktisch nut. Het wordt pas interessant als je Twitter kan integreren in andere dingen. Bijvoorbeeld, ideetje van Peter, een (bedrijfs)restaurant heeft een twitterbot. Stuur een berichtje via Twitter naar de bot en je krijgt een link per direct message of een mailtje in je mailbox met het dagmenu. Of je zou een Pizzadienst kunnen opstarten. Je registreert met je twitteraccount en je huidige adresgegevens bij een pizzadienst. Honger? Stuur een direct berichtje naar de twitterbot, bv. d pizzabot margueritte + coke en 15 minuten later staat de pizzakoerier voor je deur. Of je staat in het station met je iPhone en je wil weten welke trein naar bv. Brussel vertrekt. Stuur een d nmbsbot antwerpen brussel-centraal door en je krijgt terug welke trein je moet nemen evt. met overstappen en zo.

Ach, ideëen zat. Bruno wist te vertellen Twitter momenteel ca. 1 miljoen gebruikers kent. En volgens Stefan was Twitter het embryostadium nog niet helemaal ontgroeid. Akkoord. Maar ik vind dat adaptie van een dienst en het benutten van het potentieel met elkaar verband houden. Meer gebruikers creëeren een grotere drive om de mogelijkheden breder en anders te exploiteren wat op zijn beurt weer meer gebruikers kan aantrekken. De mannen van Facebook en afgeleiden hadden zo keihard door dat dat een flinke factor van betekenis is. Ik zeg één factor want fundamenteel staat of valt alles met de bestaansreden van Twitter: zeggen wat je momenteel doet of denkt in slechts 140 karakters en die informatie delen met anderen omdat die potentieel nuttig of interessant kan zijn.