Netsensei

Much Ado About Nothing

Smarty

Ik ben al enkele dagen aan de slag met Smarty, een template engine voor PHP, om mijn Beads projectje te herschrijven. Het handige is dat ik nu de presentatie volledig kan scheiden van de backend en de business logic. Meer zelfs Smarty dwingt mij zo’n beetje om alles objectgeoriënteerd te doen.

Waarom zou ik dat willen? Omdat properder code te genereren, om code te hergebruiken, om te kiezen voor een andere template engine moest ik dat willen,… Tot nu toe bestond mijn projectje uit een HTML pagina die afzonderlijke PHP functies aanriep. Het gevolg was een hoop spaghetticode die maar weinig flexibiliteit toeliet. Dat ligt nu totaal anders. Stel dat ik een andere template engine wil, dan kan ik dat perfect zonder het zaakje volledig te moeten herschrijven. Het mooie is dat ik ongelofelijk snel nu dingen kan gaan implementeren. Waar ik vroeger serieus heb moeten knoeien om een min-of-meer werkende login te schrijven, heb ik het nu geklaard met een paar regels.

Naarmate ik er verder in op ga in de eenvoud en de kracht van een dergelijke werkwijze, verbaast het mij meer en meer dat een systeem zoals WordPress hier geen gebruik van maakt. Het zou volgens mij een hoop complexiteit en problemen kunnen wegnemen. De codebase van WordPress een beetje kennende denk ik dat zo’n rewrite wishfull thinking is. Maar als er al een next-gen blogengine die WordPress kan aftroeven, zit eraan te komen, dan zal het er wel eentje moeten zijn die van een template engine zoals Smarty gebruik maakt!