Spoorloos

De NMBS. My pet peeve! Gisterenavond mochten we nog eens proeven van alles wat er fout kan lopen bij het Belgische Spoor. Ik was iets vroeger vertrokken op het werk en wilde de rechtstreekse trein naar Oostende van 16u25 halen. Eenmaal in Berchem Station bleek die afgeschaft te zijn en heerste er absolute chaos met vertragingen. De borden toonden verder geen informatie. Geen mooi begin van het weekend dus.

De trein naar Rijsel over Gent van 16u10 bleek een 15-tal minuten vertraging te hebben. Met een overstap in Gent Sint-Pieters was dat wel doenbaar. 15 minuten werden al snel 35 minuten. Ondertussen werd het perron voller en voller. De boekenbeurs in combinatie met de vrijdagavonddrukte is een cocktail voor extra stress. Uiteindelijk arriveerde de trein met 42 minuten vertraging. Ik heb ze laten schieten omdat er niemand meer bij kon en ik geen zin had om recht te staan. De volgende trein naar Gent-Rijsel van 16u56 volgde met vijf minuten vertraging en was iets rustiger. Oef. Met een beetje geluk zou ik toch nog tegen 18u thuis zijn.

Buiten Antwerpen werd er omgeroepen dat de trein beperkt werd tot Lokeren. Grote consternatie bij de reizigers. Er werd niet gezegd waarom. Enkel dat er een directe trein in Lokeren voorzien was naar Oostende. Gelukkig. Met een slakkegang vanuit Sint Niklaas arriveerden we in Lokeren. Daar stond er een oud stel met een beperkt aantal zitplaatsen. Blijkbaar waren de voorgaande treinen daar ook gestopt wat tot ongeziene chaos leidde. Op het perron kregen we te horen dat de trein tot Gent reed. Zonder meer. Dit bleek geen IC trein te zijn maar een L trein die tussen Lokeren en Gent Dampoort boemelde. Vreselijk. Ik had het geluk een zitplaats te veroveren.

Tussen Gent-Brugge en Gent Sint Pieters werd eindelijk gemeld wat de oorzaak van de vertraging was: een afgerukte bovenleiding in Merelbeke waardoor al het verkeer tussen Gent, Antwerpen en Brussel over twee sporen moest. Het duurde nog eens 25 minuten om de afstand tussen Dampoort en Gent Sint Pieters af te leggen.

Rond 18u30 arriveerden we in Gent Sint Pieters. De borden waren er leeg en er bleken slechts twee treinen te rijden. Eentje was de L trein tussen Gent en Brugge van 18u47. De massa bestond ondertussen uit de Boekenbeursgangers, werkmensen en kotstudenten. Allemaal moesten ze op dat boemeltje. Uiteindelijk werd het 19u30 toen ik in Brugge arriveerde. Met nog eens een verplaatsing naar huis kostte het me ongeveer 3u45 minuten van deur tot deur om de afstand te overbruggen.

Op Ter Zake liep er later op de avond een reportage over de verbeteringen die de NMBS, of beter Infrabel, voorziet in de bottleneck van de Noord-Zuid verbinding. De woordvoerder van Infrabel kwam vertellen dat er tegen 2017 verbetering zou moeten zijn (GEN, Diablo,…). Dat er een pak ambitieuze plannen op tafel liggen. Minster Hilde Crevits kwam ook aan bod. Zij vertelde dat ze vanuit haar Vlaamse bevoegdheid van plan is om De Lijn en de NMBS beter op elkaar af te stemmen (eengemaakt biljet). Dat er gezocht wordt naar oplossingen om het verkeer op de Brusselse Ring te optimaliseren,… Maar in een zucht schoof ze de verantwoordelijkheid van gemaakte beslissingen af op de vorige administratie.

Mooie woorden allemaal.

Waarom kon er niet beter, efficienter en vooral correct worden gecommuniceerd op zo’n crisismoment? Hoe komt het dat er een bovenkabel wordt afgerukt en viel er op hetzelfde moment op dezelfde lijn ook nog eens een locomotief defect? Waarom werd er niet wat flexibiliteit getoond en konden er geen extra bussen tussen Dampoort en Sint Pieters worden ingelegd?

Laten we eerlijk zijn. Dit zijn geen toevallige missers. Jaren van immobilisme bij de beleidsmakers, verkeerde beslissingen, manke investeringen, foute prioriteiten, afschuiven van verantwoordelijkheid, tegenstrijdige belangen, lobbyisme,… Mobiliteit in België, de NMBS op kop, is een veelkoppige hydra geworden. We liggen jaren achter terwijl reizigers, bedrijven en de economie daarvan de dupe worden.

Geen dure analyses, beloftes of verschoningen meer. Concrete plannen en resultaat. Daar betalen we belastingen voor. Dat willen we zien.

Nu.

6 replies

  • Jawadde zeg .. een mens zou er voor minder een humeur aan overhouden!

  • Allesbehalve een aangename avond dus. Ik ben het met je eens dat een van de grootste manco’s bij de NMBS niet zozeer de vertragingen zijn maar wel de (ontbrekende) communicatie. Je krijgt vaak de indruk dat men het a) niet weet, of b) niet wil vertellen. Die twee zijn allebei even erg. Blader ik door mijn twitter archief op “#nmbs” dan zie ik daar vooral klachten over non-communicatie. En dat terwijl ik met zo’n smartphone alsnog vrij goed geïnformeerd ben.

  • Dan vertrekt ne mens al eens vroeger van ’t werk…

    groot gelijk! ‘k Spoor elke werkdag richting Brussel en af en toe in het weekend van Gent naar Brugge:de ‘technische defecten’ ben ik meer dan beu en het feit dat m’n bijna niks communiceert geeft nog meer ergernis en frustratie. Ondertussen krijgt de NMBS steeds meer klachten, tja… hoe zou dat komen?

  • En dat is niet alleen bij jullie zo hè.
    Nog nooit hebben wij een probleemloze trein kunnen nemen de laatste drie jaar.

  • Ik ben al blij dat ik niet tot de dagelijkse pendelaars behoor, ik zou onnozel worden denk ik. Vooral de communicatie; hoe moeilijk is dat nu om correcte info door te geven op het juiste moment? Wij zaten eens op de trein naar de luchthaven en op mijn BB zag ik toevallig via railtime dat de trein maar tot Zaventem zelf zou rijden; dat hoefden ze vooral niet mee te delen op de trein of op het perron hoor! Pfffft…

  • Ik heb die chaos ook meegemaakt. Nog nooit zo’n massa volk zien samentroepen in de tunnels van Gent Sint-Pieters. Mijn trein stond niet aangeduid op de schermen, maar toen ik op goed geluk naar het perron ging, was hij daar 5 minuten later wél. Terwijl iedereen beneden stond te wachten tot er nieuwe informatie ging verschijnen 🙂

Commentaar is gesloten